Publicerad den Lämna en kommentar

Allt om testosteron

Allt om testosteron

Testosteron är det mest kända, och på många sätt det viktigaste, manliga könshormonet. Det har viktiga funktioner för båda vuxna och barn, kvinnor och män. Hos män har de många unika egenskaper, framför allt vid könsmognaden och manliga karaktärsdrag som större muskelmassa och djupare röst. Hos män frisätts mest testosteron under puberteten. Testosteron är också förstadium till östrogen.

Testosteron – nivå och funktion

Män har högst testosteronhalt i kroppen under puberteten. Testosteronet minskar hos många när man blir förälder, och minskar ännu mer ju fler barn man har. Det minskar också med åldern, framför allt runt 50 års ålder. För män är testosteron viktigt för bland annat:

  • Spermieproduktionen
  • Utveckling av manligt kön
  • Muskelmassan
  • Syresättningen av blodet
  • Sexlusten
  • Psykisk hälsa

Åldrande män har lättare att drabbas av depression på grund av den minskade testosteronhalten i kroppen. Det är dock inte fastställt om det bara är åldersrelaterat eller om sjukdomar, läkemedel eller annat också kan vara bidragande orsaker.

Testosteron – brist

Alla de fördelar som en sund testosteronnivå innebär för både kvinnor och män, kan i stället leda till problem när det råder brist på det manliga könshormonet. Några symtom vid testosteronbrist är:

  • Trötthet och nedstämdhet
  • Sämre koncentrationsförmåga
  • Sämre initiativförmåga och motivation
  • Depression
  • Svårt att sova
  • Ökad aggressivitet
  • Ökat bukfett

Varför testosteronbrist uppstår kan bero på flera orsaker. Överdriven alkoholkonsumtion har visats vara en riskfaktor hos män, så också läkemedel eller tillskott som påverkar testosteronproduktionen. Vissa sjukdomar kan också påverka.

Andra orsaker till låg testosteronnivå hos män kan vara ett underliggande problem med testiklarna eller hjärnans hypofys och hyoptalamus. Det är hjärnan som primärt ansvarar för att testosteronbalansen upprätthålls.

Hos kvinnor, där testosteronproduktionen primärt ligger i äggstockarna och binjurarna, kan problemet alltså ligga på de ställena. En intressant skillnad mot män är att alkohol tycks ha en motsatt effekt – alkohol ger en tillfällig ökning av testosteron hos kvinnor. Det är dock inte under berusningen som ökningen sker, utan dagen efter.

Öka din testosteronproduktion

Det finns många bra sätt att öka sin naturliga testosteronproduktion. Först och främst kan man titta på kosten. Det finns mat och dryck som både kan stärka och hämma testosteron. Det korta svaret för en stabil testosteronnivå är att äta rätt och röra på sig, men vi går in lite mer detaljerat.

Testosteron – kost

Vi börjar med det som stöder testosteronproduktionen. Zink är en essentiell metall för en stark testosteronproduktion. Den är dessutom viktig för sädesvätskan och spermieproduktionen. Mat med zink eller zinktillskott kan båda vara ett bra första steg mot en naturlig ökning av testosteron.

Sedan är en sund balans av vitaminer och mineraler också viktigt. D-vitamin påverkar till exempel vår hormonbalans. För lite D-vitamin leder till lägre testosteron. Vitamin B3 är viktigt för bildandet av flera könshormoner, inklusive testosteron.

Om vi talar om specifika födoämnen så har nedanstående mat positiv inverkan på testosteronproduktionen:

  • Ägg
  • Smör
  • Kokosolja
  • Kött
  • Fisk
  • Avokado
  • Champinjoner
  • Nötter
  • Ost
  • Ingefära
  • Lök

Sammanfattningsvis kan man säga att fett är den makronutrient som är absolut viktigast för testosteronproduktionen, och då framför allt mättat och enkelomättat fett.

När det kommer till de som hämmar testosteronet är det saker som generellt inte har något, eller väldigt lite positivt att erbjuda kroppen:

  • Socker
  • Alkohol
  • Soja
  • Lakrits

Det ska tilläggas att det är omtvistat till vilken grad soja och lakrits påverkar testosteronproduktionen. Viss forskning visar att det bara har en marginell (om ens någon) effekt, medan andra visar på en mer betydande skillnad.

Testosteron och träning

Den bästa träningen för att naturligt öka sin testosteronhalt är tyngdlyftning och annan typ av styrketräning. Framför allt basövningar som involverar många muskelgrupper ger hög hormonell respons.

Löpträning med intervaller är en annan bra träningsform för din testosteronhalt, förutom att det också är ett av de bästa sätten att förbränna fett.

Så kallad ”träning till failure” är inte att rekommendera. Förutom att det ökar stressnivån och kortisolhalten i kroppen, så hämmar en för hård träning testosteronproduktionen. Rådet är alltså att gärna träna tungt, regelbundet och med rätt teknik. Men att träna tills kroppen ger upp varje gång har många negativa effekter på både kortisol och testosteron.

För mycket testosteron

Testosteron är ett hormon som gör mest nytta när den är på en balanserad nivå. För mycket testosteron kan ge både kortsiktiga och långsiktiga problem. I nästan alla fall beror en för hög testosteronhalt på tillskott. Det är sällsynt att kroppen överproducerar testosteron på egen hand. Att testa sin testosteronhalt är ett bra första steg för att se om det råder brist eller överproduktion. Det finns lagliga tillskott på marknaden som kan optimera förutsättningarna för testosteronutsöndringen i kroppen, men tänk på att det sällan är en god idé att självmedicinera utan att konsultera med vårdcentral eller klinik.

Vi rekommenderar att ta de åtgärder som bevisligen gynnar sin kropp, till exempel regelbunden träning och näringsrik kost. Det är alltid bästa sättet för att optimera hormonbalansen i din kropp.

Anabola steroider

Att öka mängden testosteron i kroppen genom anabola androgena steroider (AAS) är olagligt och farligt. Det är olagligt att inneha, ge bort, tillverka, köpa, sälja och använda anabola steroider. Och det finns många goda anledningar till det.

Listan på biverkningar är lång:

  • Kraftiga humörsvängningar
  • Sömnsvårigheter och rastlöshet
  • Akne
  • Svullnad i ansiktet och plötslig viktuppgång

Kvinnor får dessutom grövre röst, mer manlig kroppsform och mindre bröst.

Testosteron hos kvinnor

Testosteron är det manliga könshormonet och östrogen det kvinnliga. Det stämmer på många sätt. Östrogen har helt unika egenskaper hos kvinnor och detsamma gäller för testosteron hos män. Men båda dessa hormoner är viktiga oavsett kön.

För kvinnor är testosteron framför allt viktigt för psykisk hälsa, sexlust och matsmältningen. Det är också viktigt för muskelstyrkan – precis som hos män. Majoriteten av kvinnors testosteron utsöndras i äggstockarna. Kvinnors högsta testosteronnivå uppnås vid ägglossningen och den lägsta inträffar innan mens. Vid klimakteriet minskar testosteronproduktionen något i jämförelse med tidigare.

Symtom vid för höga testosteronnivåer hos kvinnor är håravfall på huvudet, ökad behåring på kroppen och förstorad klitoris. När kvinnor tar testosterontillskott kan det dock i slutändan ge effekten att östrogennivån i stället ökar. Det beror på att testosteron är ett förstadium till östrogen. För kvinnor ombildas förr eller senare nästan allt testosteron till östrogener.

GetTested
GetTested

Vi älskar hälsa, baserat på vetenskap. Vi erbjuder över 50 hälsotest för att våra kunder på ett enkelt sätt ska kunna optimera sin hälsa för bästa välmående. Har du någon fråga? Vi hjälper dig gärna, kontakta oss här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.