Beställningar innan kl 14 skickas samma dag
Välj en sida

Fleromättat fett – Omega 3 och 6

Fleromättat fett – Omega 3 och 6

Fleromättade fetter är viktiga av flera orsaker. De reglerar blodtrycket, stärker immunförsvaret och hjälper till att producera och reparera celler. Med ett balanserat och regelbundet intag av fleromättade fetter minskar också risken för blodpropp och andra hjärt- och kärlsjukdomar. Vår kropp klarar själv av att bilda många fetter från protein och kolhydrater, men det finns undantag – omega 3 och 6 är några av dessa. Omega 3 och 6 kan vi endast få i oss genom maten vi äter.

Varför är Omega 3 och 6 viktigt?

Det är framför allt omega 3 som hyllats i för sina hälsofrämjande och antiinflammatoriska egenskaper. Och det med rätta – det är en absolut livsviktig grupp av fettsyror som vi alla bör få i oss. Omega 6 har å andra sidan historiskt haft lite problem med ryktet. Några omega 6-fettsyror är förstadier till eikosanoider som är högst involverade i kroppen inflammatoriska processer. Det är därför inte ovanligt att omega 6 förknippas med inflammationer.

Detta är dock att överdrivet förenkla omega 6:s funktion. För det första är inflammationer inte nödvändigtvis något dåligt. Inflammationer är kroppens försvar mot faktorer som kan skada vår kropp. Utan inflammation kan kroppen inte läka varken sår eller infektioner. Den senaste forskningen visar inte på något tydligt samband mellan hög omega 6-halt och inflammatoriska sjukdomar.

Brist på omega 3 och 6

Under- och överskott av någon av dessa fleromättade fettsyror kan leda till andra problem och sjukdomar. Torr hud är ett av de första symtomen man brukar uppleva vid brist på både omega 3 och 6. Detta är framför ett vanligt symtom hos barn. Trötthet och generell nedstämdhet kan även det vara tecken på att något inte står rätt till med de fleromättade fetterna. Förebyggande av hjärt- och kärlsjukdomar är också något som både omega 3 och 6 kan bidra till, om än på olika sätt.

Omega 3 och 6 – balanskvot eller mängd?

Trots att omega 3 och 6 på många sätt är motpoler till varandra, finns det i dagsläget ingen fullkomlig koncensus i forskningsvärlden kring om det är kvoten eller mängden som är det essentiella. I dag tenderar svaret vara det viktiga är att du får i dig lagom mängd av båda. GetTesteds Omega 3 & 6-test mäter både din individuella kvot och mängden omega 3 och 6 så att du får fullkomlig information och rätt förutsättningar och göra någon eventuell justering i din kost.

Omega 3 och 6 i maten

Både omega 3 och 6 har fördelen att den går att få i sig nästan oavsett vilken kost du föredrar. Det finns både animaliska och vegetariska alternativ. Är du inget större fan av omega 3-mat finns alltid alternativet att använda tillskott.

Mat med omega 3:

  • Fet fisk
  • Skaldjur
  • Rapsolja
  • Chiafrön
  • Linfrön
  • Valnötter
  • Alger

Mat med omega 6:

  • Vegetabiliska oljor
  • Nötter
  • Fläskkött
  • Alger

GetTested - Vi kan hälsa

Ställ gärna frågor om allergier, intoleranser, korsallergier, magbesvär såsom IBS eller annat du undrar över. Du kan kontakta oss här, eller genom att skriva en kommentar nedan.

    0 kommentarer

    Skicka en kommentar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *