Publicerad den Lämna en kommentar

Sorbitolintolerans och sockeralkoholer

Sorbitolintolerans

I denna artikel kommer vi gå igenom sambandet mellan Sorbitolintolerans och sockeralkoholer.

Socker är ett tveeggat svärd för alla som vill göra positiva förbättringar i sin kost. Å ena sidan är överdriven sockerkonsumtion ett stort folkhälsoproblem, å andra sidan hör man ibland att socker är nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska. Frågan på om socker är nödvändigt eller inte, är i grunden lite av en semantisk fråga. Socker är inte nödvändigt och har inga direkt hälsofördelar på kroppen. Glukos (blodsocker) däremot är absolut nödvändigt för att framför allt hjärnan ska fungera optimalt. Glukos kan man få i sig på många olika sätt – socker är alltså inte nödvändigtvis det bästa sättet att få i sig detta livsviktiga ämne.

De flesta skulle antagligen må bättre av att dra ned på sockerkonsumtionen. För att både underlätta och göra det något mer komplicerat, finns det olika typer av sötningsmedel och sockeralkoholer som substitut för sockret. Varför det blir mer komplicerat är att det finns massor av olika sötningsmedel. Några finns i naturen, andra framställs helt syntetiskt.

Vad är Sorbitol?

Socker är den absolut vanligaste sockeralkoholen som används i livsmedel. Det finns naturligt i många frukter och bär och halten ökar markant om frukten eller bären är torkade. Framför allt torkade katrinplommon och rönnbär har stor mängd sorbitol. Rönnbär heter på latin Sorbus aucuparia, vilket är namnet sorbitol är taget ifrån.

Ämnet produceras också direkt i kroppen. När glukos kommer i kontakt med enzymet aldosreduktas bildas sorbitol i vävnaderna. Detta kan inträffa på flera ställen i kroppen, till exempel i blodet, levern, äggstockarna och njurarna. Det absolut vanligaste sättet att framställa det sorbitol som i dag används som tillskott i livsmedel, är dock syntetiskt framställt från stärkelsen i stärkelserika grödor som vete.

Letar du efter ett sorbitoltest? Då har du kommit rätt! Klicka här

Socker och sorbitol skillnad

Om man jämför sötman med vanligt socker, brukar man säga att den ligger på strax över hälften i sorbitol. Det behövs alltså nära dubbelt så mycket sorbitol för att nå samma sötma som socker. Ser man energimässigt så är inte sorbitol helt kalorifritt – även här ligger kalorimängden strax över hälften i jämförelse med socker.

Det finns flera fördelar med sorbitol i jämförelse med socker:

  • Mindre påverkan på blocksockret
  • Färre kalorier
  • Skadar inte tänderna
  • Ger ungefär 50 – 60 % av sötman i samma mängd socker
  • Har starka fuktbevarande egenskaper

Fördelarna med sorbitol betyder dock inte att ju mer du får i dig desto bättre. För mycket sorbitol kan leda till problem med magen. Många är dessutom intoleranta mot sorbitol. Det är framför allt den klart mindre påverkan på blodsockerhalten som trots allt gör sorbitol till ett bra alternativ till socker, framför allt för diabetiker.

Effekter av för mycket sorbitol

Det tydligaste symtomet av för mycket sorbitol är diarré, eftersom sockeralkoholet är laxerande. Många andra sockeralkoholer har samma effekt, till exempel laktitol, mannitol och xylitol. Det kan vara relativt enkelt att få i sig för mycket av ämnet, vanligtvis genom att äta en stor mängd torkade bär på en gång.

Torkade rönnbär hyllas ofta som ett riktigt nordiskt hälsobär. Bland fördelarna hittas bland annat ett starkare immunförsvar, lång hållbarhet (torkat eller fryst) och den stora mängden c-vitamin (större än i både citron och apelsin). På många sätt är det alltså ett nyttigt bär. Men torkade rönnbär lämpar sig bäst utspritt i till exempel müsli eller bröd. Att äta rönnbären ”rena” i stor mängd på en gång rekommenderas inte, just på grund den laxerande effekten som lätt kan uppstå av för mycket sorbitol på en gång.

Sorbitol intolerans

Man kan vara mer eller mindre tolerant mot sorbitol, och det är enkelt att testa med ett Sorbitol test för att se huruvida man är extra känslig mot ämnet. Extra känsliga mot sorbitol får i grunden svårare magproblem än normalt. Det är också vanligare att symtom visar sig redan vid ett litet intag av sorbitol. Sorbitolintolerans brukar delas upp i två typer: primär och sekundär. Vid primär intolerans saknar kroppen ett visst enzym som krävs för att transportera sorbitol. Denna typ av Sorbitolintolerans tros bero på genetiska faktorer. Sekundär sorbitolintolerans uppkommer vanligtvis efter någon form av infektion eller sjukdom i tarmarna, till exempel celiaki eller glutenintolerans.

Med det sagt finns det inga allvarligare symtom av för mycket sorbitol för de allra flesta. Ämnet är klassat som ett säkert sötningsmedel och en tillsats för livsmedel, och har godkänts i Sverige och av Efsa – europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.

GetTested
GetTested

Vi älskar hälsa, baserat på vetenskap. Vi erbjuder över 50 hälsotest för att våra kunder på ett enkelt sätt ska kunna optimera sin hälsa för bästa välmående. Har du någon fråga? Vi hjälper dig gärna, kontakta oss här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.