Beställningar innan kl 14 skickas samma dag
Välj en sida

Varför är vitamin B12 viktigt?

Varför är vitamin B12 viktigt?

Vitamin B12 hjälper kroppen att bilda röda blodkroppar. Röda blodkroppar är essentiella för att kroppen och hjärnan ska fungera som den ska och mer specifikt för att undvika blodbrist/anemi. Vitamin B12 är med andra ord en vital del i alla människors kost och ett av de viktigaste problemen som vegetarian/vegan att förstå och åtgärda, eftersom det enda naturliga sättet att få i sig B12 är genom animalisk kost.
En vanlig diskussion kring B12 är att det är en vitamin som är svår att få i sig som vegetarian eller vegan. Denna diskussion grundar sig antagligen i att man får i sig den naturligt genom en kost med animaliska produkter, primärt mejeri- och köttprodukter. Men att det är enkelt att tillägna sig vitamin B12 som köttätare betyder inte att det är omöjligt som vegetarian. Skillnaden är helt enkelt att man behöver ha mer kunskap och förståelse kring vad som gäller för B12. I dagsläget är den rekommenderade lösningen för vegetarianer/veganer kosttillskott.

Vitamin B12 Test

Letar du efter ett B12-test?? Då har du kommit rätt!

Läs mer och beställ ditt test här

B12 för vegetarianer och veganer

För köttätare är det svårare att drabbas av vitamin B12-brist. Men som vi nämnde i inledningen, betyder inte det att det egentligen är ett problem för vegetarianer eller veganer. Äter du kött, ägg, fisk och mejeriprodukter – då har du ofta inte brist på vitamin B12. Du måste i princip anstränga dig för att undvika få i dig B12 som köttätare.

Äter du bara mat från växtriket å andra sidan är det dock kosttillskott som gäller. Vitamin B12 finns inte naturligt i vegetariska alternativ. Är du ”nybörjare” som vegetarian/vegan är det framför allt viktigt att förstå detta, att B12 är en av de vitala vitaminer som du inte kan ignorera och som tyvärr inte går att få i sig naturligt. Man kan sammanfatta det så här:

  • Vitamin B12 är grundläggande för att kropp, hjärta och hjärna ska fungera optimalt
  • Kroppen kan inte själv producera vitamin B12 – det måste komma genom kosten
  • Endast animaliska produkter innehåller B12 (och vissa berikade vegetariska alternativ)
  • Kosttillskott är alltså enda säkra lösningen för veganer/vegetarianer att få i sig B12

Vanliga symptom för brist på vitamin B12

De flesta av oss har antagligen somnat med armen under kudden någon gång och sedan vaknat med en ”död” arm. Men vissa kanske har vaknat med en bortdomnad arm eller fingrar utan att ha råkat stoppa blodtillförseln. Detta är ett av de vanligaste symtomen på B12-vitamin-brist: Stickningar i fingrar, händer och armar eller ren bortdomnad. B12-vitamin-brist innebär alltså att röda blodkroppar inte produceras på ett korrekt sätt. Det kan ge följande symtom:

  • Trötthet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Huvudvärk
  • Hjärtklappning
  • Torra slemhinnor
  • Tungsveda
  • Lättare att bli andfådd
  • Yrsel

Bästa maten med vitamin B12

Som sagt är det mat från djurriket som är bäst när det kommer till intaget av vitamin B12. Det finns flera anledningar att välja en vegetarisk kost, men om orsaken för dig personligen är av sådan karaktär att du kan tänka dig äta animaliskt ibland så finns det sätt att få i sig B12 med säkra och sjysta animaliska alternativ. En relativt unik egenskap för vitamin B12 är att den lagras i levern under lång period. Det behövs alltså inte dagligt intag av animaliska produkter, utan bara en tillförsel då och då för att B12-nivån ska hållas stabil.

Inälvsmat är det absolut bästa sättet att få i sig vitamin B12. Kycklinglever och kycklinghjärtan är alternativ som innehåller höga halter av B12 och som sagt lagras i levern under åtminstone ett år. Inälvsmat är också sådan mat som generellt slängs bort så det är definitivt en tjänst ur svinnperspektiv, eftersom hjärta, lever, mage och annat som är fullkomligt ätbart, annars slängs bort.

Sammanfattningsvis måste man inse att B12 är livsviktigt för alla människor. Oavsett om man ser det som ett problem eller en utmaning att få i sig denna animaliska vitamin, så finns det definitivt lösningar. Det gäller oavsett om du är 100 % vegan som undviker allt animaliskt och satsar på kosttillskott, eller om du är vegan av andra skäl och kan tänka dig animaliskt ibland. Det viktigaste med B12 är att förstå att det är nödvändigt för att du som människa ska kunna leva och fungera normalt.

GetTested - Vi kan hälsa

Ställ gärna frågor om allergier, intoleranser, korsallergier, magbesvär såsom IBS eller annat du undrar över. Du kan kontakta oss här, eller genom att skriva en kommentar nedan.

    0 kommentarer

    Trackbacks/Pingbacks

    1. SIBO - överskott av bakterier | GetTested - […] beroende på vilka mikroorganismer det blir överskott av. En vanlig konsekvens av SIBO är brist på vitamin B12 som…

    Skicka en kommentar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *