Publicerad den Lämna en kommentar

Probiotika & Allergier

Våren och sommaren är på ingång vilket för många är en härlig årstid, men för andra så är den här perioden lika med jobbiga symtom kopplat till exempel pollenallergier eller andra allergibesvär. Fler och fler människor utvecklar olika typer av allergier idag, vilket i nyligen genomförda forskningsstudier har visat sig ofta har att göra med bristande exponering för goda bakterier.

Bakterier i vårt matsmältningssystem vet vi har en viktig roll i matsmältningen, men de hjälper också vårt immunsystem att förbli starkt – detta då de hjälper till att lära våra kroppar hur man reagerar på sjukdomar och andra främmande ämnen.

Mag-/tarmkanalen är ett känsligt system som lätt kommer ur balans av skräpmat, antibiotika, stress, oro, parasiter, patogena bakterier och olika matintoleranser. Därför behöver vi vårda detta viktiga system med rätt kost, probiotika och lugnande övningar. Främsta vägen till en god hälsa blir därmed att ha en hälsosam livsstil och främja en sund bakterieflora. Ett första steg här är att testa sig för en eventuell förekomst av Candida, parasiter eller andra matintoleranser för att kunna både utesluta och definiera olika problem kopplat till vår mag-/tarmkanal

Probiotika är en extra viktig nyckelspelare i detta fall och kan hjälpa till att balansera dina goda bakterier och producera ett starkare immunsvar mot vanliga allergener. Den ökade närvaron av probiotiska bakterier i tarmmikrobiotan har visat sig korrelera med skydd mot atopi, dvs. när vår kropp bildar IgE-antikroppar mot lika ämnen i vår miljö. Ett ökande antal studier har visat en signifikant och positiv korrelation mellan användning av probiotika och behandling samt förebyggande av vissa allergier. Även om inte alla allergier svarar på probiotika – som till exempel hösnuva – så har säsongsbetonade allergier visat sig förbättras med användning av probiotika.

Vad är då probiotika?

Probiotika är levande kulturer, såsom bakterier och jästsvampar som Lactobacillus, Bifidobacterium och Escherichia. Många tror att bakterier kan vara en orsak till sjukdom, men de goda bakterierna som finns i probiotika är fördelaktiga för hälsan.

Tarmen innehåller naturligt både bra och dåliga bakterier och under normala omständigheter balanserar dessa bakterier sig själva. Men det finns tillfällen då denna balans går förlorad och där man behöver tillsätta probiotika via kost och tillskott för att hjälpa till att återställa jämvikten inuti kroppen. 

Probiotika och allergier?

Kopplingen mellan probiotika och allergier är inte helt tydliga än för forskare och det är fortfarande lite av ett mysterium hur det fungerar, men man tror att olika typer av bakterier och jästsvampar kommer med sin egna unika fördelar i detta fall. Även om studier inte hittills är helt fastslagna så är det många som hävdar att det går att behandla allt från hudsjukdomar, astma, allergisk rinit (allergiska symtom kopplat till nässlemhinnan) samt matallergier med just probiotika. 

Som exempel så kan vissa bakteriestammar, såsom Bifidobacterium longum, reglera de så kallade T-cellerna i kroppen, vilket kan bidra till att producera ett starkare immunsvar mot vanliga allergener.

Andra stammar, som Lactobacillus casei Shirota, verkar förändra balansen av antikroppar, vilket kan vara särskilt fördelaktigt för personer vars symtom som uppstår av pollen under sommaren.

Hur ska jag använda probiotika?

Goda bakterier, pre- och probiotika är viktigt att dagligen få i sig och de finns både i olika livsmedel samt att man kan äta kosttillskott. Nedan kommer en kort förklaring av de båda; 

Probiotika definieras som “levande mikroorganismer som när de ges i tillräckliga mängder ger hälsofördelar hos den som intar dem” (WHO 2002). De är tarmbakterier som hjälper till att stimulera magsafter och naturliga enzymer som krävs för korrekt matsmältning. Dessa mikroorganismer spelar även en viktig roll i immunförsvaret i tarmslemhinnan där de förebygger patogener, eller skadliga mikroorganismer, från att växa och utvecklas. Exempel på bra livsmedel är fermenterade produkter såsom kefir, fet yoghurt, surkål, miso, kombucha, oliver och mörk choklad (obs! utan socker). 

Prebiotika fungerar som mat till de goda bakterierna (probiotika) och har som syfte är att stimulera immunförsvaret, främja utvecklingen av fördelaktiga bakterier i tarmarna och förebygga tillväxten av patogener. Exempel på livsmedel med prebiotika är färgrika grönsaker, fullkorn, gröna bananer, kronärtskocka, cikoriarot, lök, vitlök, kål och havre. Även andra typer av livsmedel som är rika på kostfiber gillar tarmbakterierna.

Kombinera gärna en god kosthållning med probiotika via kosttillskott för bästa effekt, och då kan du använda produkter som till exempel någon av de vi erbjuder hos oss, såsom OMNI-BIOTIC 6 eller någon annan av våra OMNI-BIOTIC produkter, Laktovitalis IB Smörsyra, Laktovitalis Pro eller Sacro-B.

 

Referenser:

What Are The Best Probiotics for Allergies?, (Juli, 2020). https://vitagene.com/blog/best-probiotics-for-allergies/
Allergi och dålig tarmflora hör ihop, (Juni, 2022). https://stigbengmark.com/allergi-och-dalig-tarmflora-hor-ihop/
The Role of Prebiotics and Probiotics in Prevention of Allergic Diseases in Infants, (December, 2020). https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fped.2020.583946/full
Can probiotics be used to treat allergic diseases?, (Januari, 2015). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1726490114003074
Välmående tarmflora minskar risken för allergi, (Juni, 2022). https://supersynbiotics.se/maghalsa/tarmfloran/valmaende-tarmflora-minskar-risken-for-allergi/
Staying fit despite allergies, (Juni, 20222). https://www.omni-biotic.com/en/blog/staying-fit-despite-allergies/

 

louise
louise
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.