Publicerad den Lämna en kommentar

Vad är serotonin?

Serotoninbrist

Serotonin är en signalsubstans som ibland kallas för ”må-bra-hormon” eller ”lyckoämne”, eftersom en brist på hormonet kan leda till depression. Serotonin har dock flera andra viktiga funktioner kroppen. Den är aktiv i blodcirkulationen och kan till exempel förena blodplättar när sår uppstår. Mest förekommande är den i magen och tarmarna

Effekter av serotoninbrist och för mycket serotonin

Nedstämdhet och depression är kanske de mest förekommande symtomen vid serotoninbrist. Därför är tillskott av ämnet ofta en del av behandlingen mot depression, även om ny forskning visar att sambandet mellan serotoninbrist och depression inte är så enkelt.

Några symtom för serotoninbrist är:

  • Nedstämdhet eller depression
  • Försämrat minne
  • Ökat sötsug
  • Sömnproblem
  • Illamående
  • Dålig sårläkning

När det gäller för höga halter av serotonin så är det sällsynt. För de flesta är enda sättet att få för mycket serotonin genom tabletter och kosttillskott. På naturlig väg inträffar överdriven serotoninproduktion mer sällan, men alla kroppar är olika och har olika hög förmåga att hålla en balanserad serotoninnivå. Forskning har visat att obalanserad serotoninproduktion är kopplat till social fobi och ångest.

Vad man kan göra för att hålla sund serotoninbalans

Innan du ger dig på att försöka reglera serotoninbalansen kan det vara värt att göra ett enkelt hemtest som mäter serotonin i kroppen. Testet är ett urintest som är utformat för att vem som helst ska kunna använda det hemifrån. Testet skickas sedan till vårt labb för analys, och du får svar inom några dagar.

Tipsen för att ha en god nivå monoaminer är annars sådant som du bör göra för att må bra generellt i livet. Varierad och näringsrik kost, träning, avslappning och lite solexponering.

Det finns ingen mat som direkt ger kroppen mer serotonin. Men det finns mat som innehåller aminosyran tryptofan. Tryptofan är i sin tur är en viktig del för att kroppen ska kunna producera serotonin. Tryptofan finns primärt i proteinrik kost, både vegetarisk och animalisk:

  • Tonfisk
  • Kalkon
  • Kyckling
  • Nötkött
  • Sojabönor
  • Mjölk och mejeriprodukter
  • Nötter
  • Havregryn
  • Ägg

Forskningen är dock inte helt överens till huruvida ett intag av tryptofan i slutändan ökar mängden serotonin i hjärnan. Vad forskningen å andra sidan har visat, är att det finns andra sätt.

Träning och lugn aktivitet

Träning är antagligen det bästa och enklaste sättet att få igång produktionen av serotonin och andra monoaminer som dopamin och noradrenalin. Alla monoaminer påverkar på ett eller annat sätt vårt välmående och förmågan att känna lugn och harmoni. Solen är också en fantastisk källa för att stimulera serotoninhalten i kroppen.

Sedan kan det slutligen kanske vara lättare sagt än gjort, men att slappna av och göra saker som får en lugn är a och o. Det är inte bara bra för att producera rätt nivå av monoaminer, utan också för att få ro i hela kroppen. Om det så handlar om att meditera, läsa en bok, praktisera yoga, fixa med blommorna i trädgården – ja, alla sätt är bra om de ger dig lugn och rätt sinnesstämning.

GetTested
GetTested

Vi älskar hälsa, baserat på vetenskap. Vi erbjuder över 50 hälsotest för att våra kunder på ett enkelt sätt ska kunna optimera sin hälsa för bästa välmående. Har du någon fråga? Vi hjälper dig gärna, kontakta oss här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.