Publicerad den Lämna en kommentar

Stress och andra symtom vid kortisolbrist

Stress och kortisol|Kortisol

Kortisol är ett hormon som reglerar socker-, protein- och fetthalterna i kroppen. Det kallas ibland för stresshormon eftersom det är produktionen av kortisol kan hämmas av långa perioder av stress. Kortisol är viktigt för att kunna prestera optimalt och må bra – både psykiskt och fysiskt.

Vad som orsakar brist på kortisol

Det som händer i kroppen vid kortisolbrist är helt enkelt att kroppen av någon anledning inte kan producera tillräcklig mängd kortisol. Det är i binjurarna som detta hormon produceras, men hypofysen i hjärnan är också högst involverad i att det distribueras och regleras på ett korrekt sätt.

Kronisk stress eller långa perioder av stress kan trötta ut binjurarnas förmåga att producera hormonet. Det beror delvis på att stress bidrar till kamp- och flyktresponsen som uppstår i svåra situationer. Binjurarna orkar inte med när alla, eller åtminstone alltför många, situationer i livet leder till en ständig känsla av att antingen kämpa eller ge upp. Om varje hinder i livet – litet som stort – orsakar stress, så tolkar kroppen det till slut som att det  inte är så farligt och slutar att producera den mängd kortisol som krävs för att reagera. Reaktionen och symtomen på detta blir oftast extrem trötthet.

Problem med höga och låga kortisolvärden

Kortisolhalten i kroppen ska vara balanserad, där både för låga och höga värden kan orsaka problem. Ett för högt kortisolvärde kan på sikt leda till Cushings syndrom som kan yttra sig på flera olika sätt. Symtomen varierar från person till person, men några vanliga effekter är:

  • Obalans i blodsockret
  • Problem att sova
  • Sämre immunförsvar
  • Fetma
  • Depression
  • Lättare att få blåmärken
  • Längre tid att läka sår
  • Trötthet i framför allt muskler

Låga värden av kortisol är som sagt inte heller bra och är generellt vanligare än för höga värden. Här är en lista på besvär man kan uppleva vid kortisolbrist:

  • Trötthet och låg energi
  • Sug efter salt och sötsaker som godis och bakelser
  • Starka klimakterie- och PMS-besvär för kvinnor
  • Lägre sexlust
  • Lättare att drabbas av infektioner

Vad man kan göra för att balansera kortisol

Balans och mindre stress är ledordet för en sund kortisolmängd. Det kan så klart vara lättare sagt än gjort eftersom det inte bara går att åtgärda problemet genom en knapptryckning vid för högt eller lågt värde. Men det finns saker du kan göra.

B-, C– och E-vitamin är alla nödvändiga för att binjurarna ska må bra och producera rätt mängd kortisol. Se till att du får in dig den dagliga rekommenderade mängden av dessa vitaminer så ökar du förutsättningarna för att binjurarna ska kunna göra sitt jobb. Tänk också på alla andra positiva effekter dessa vitaminer ger för bland annat ämnesomsättningen.

Sedan är det så klart alltid en god idé att försöka gå tillbaka till grundproblemet. Vad är det som orsakat stressen från första början? Att tala med en läkare och/eller psykolog är alltid en bra idé om du känner att något är fel i kropp eller själ. Ett första steg kan vara att göra ett självtest som mäter din kortisolhalt. Vårt test tas enkelt hemma och analyseras av ett ackrediterat tyskt labb. Du får snabbt resultat och en indikation på om du behöver uppsöka vård.

GetTested
GetTested

Vi älskar hälsa, baserat på vetenskap. Vi erbjuder över 50 hälsotest för att våra kunder på ett enkelt sätt ska kunna optimera sin hälsa för bästa välmående. Har du någon fråga? Vi hjälper dig gärna, kontakta oss här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.